Ποιότητες χρωμάτων (μέρος 2ο)

qualityr_banner

βερνικόχρωμα

Ακούμε κατά καιρούς ότι ο Πικάσο και άλλοι χρησιμοποίησαν μπογιές σπιτιών και έτσι βρίσκουμε την δικαιολογία να αγοράσουμε με ελαφρά την συνείδηση και νιώθοντας και λίγο “έξυπνοι”, πλαστική μπογιά για το επόμενο έργο μας.

Πριν τρέξουμε να αγοράσουμε μπογιές με το κιλό, στις εκπτώσεις του χρωματοπωλείου, ας δούμε τι ακριβώς έκαναν κάποιοι ζωγράφοι και γιατί το έκαναν.

pollok2Η γυναικά του Πολοκ, η Lee Krasner λέει: “Για την τεχνική αυτή χρειαζόταν μία μπογιά με ομαλή ροή (“fluid viscosity” “one that would pour smoothly”. – Γιαυτό τον λόγο στράφηκε στις νέες συνθετικές μπογιές με βάση την ρετσίνι ‘gloss enamel’, (κατασκευασμένες για χρήση στην αυτοκινητοβιομηχανία ή για διακόσμηση εσωτερικών χώρων και συνέχισε την χρήση τους μέχρι τον θάνατό του).

pollock-paint-cansΠεριγράφει την παλέτα του: “…συνήθως ένα η δύο κουτιά βερνικόχρωμα (enamel), αραιωμένο στο σημείο που το ήθελε, στεκόταν δίπλα από ένα καμβά απλωμένο στο πάτωμα”. Επίσης λέει ότι χρησιμοποιούσε “Duco” ή “Davoe and Reynolds”* δηλαδή ντουκόχρωμα οικοδομών. Το συνηθισμένο ντουκόχρωμα για κάγκελα και μεταλλικές επιφάνειες. Παράγετε με ρητίνη και λάδι.)

 

o-PICASSO-HOUSE-PAINT-570Ο Πικάσο και ο Λε Κορμπυζιέ (“Le Corbusier”, Charles-Édouard Jeanneret-Gris ) χρησιμοποίησαν βερνικόχρωμα (enamel) τις εταιρείας “Ripolin” (Ripolin, μια μάρκα προπαρασκευασμένων χρωμάτων εμπορικής χρήσης για εφαρμογή στην αρχιτεκτονική, στη ναυπηγική και λοιπές εμπορικές χρήσεις που ήταν προϊόν της εταιρείας χρωστικών Briegleb σε συνεργασία με τη Γαλλική εταιρεία Lefranc, η οποία παρασκεύαζε και τότε χρώματα ζωγραφικής.

Οι ειδικοί τέχνης πιστεύουν ότι ο Πικάσο πειραματίστηκε με βερνικόχρωμα για να πετύχει ένα διαφορετικό ύφος που δεν μπορούσε να πετύχει με τα παραδοσιακά χρώματα ζωγραφικής. Το βερνικόχρωμα, με το γυαλιστερό φινίρισμα, του έδωσε την ευκαιρία να δώσει ένα άλλο «τόνο» στη γλώσσα της ζωγραφικής του.

 

Ripolin_snel_primer_tin_can,_pic1Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να αναφερόμαστε σε αυτά τα ονόματα ζωγράφων για να
δικαιολογήσουμε τη χρήση πλαστικών χρωμάτων ή λάτεξ στη ζωγραφική. Το βερνικόχρωμα είναι μια αραιωμένη μορφή λαδομπογιάς και μπορούμε να την μιμηθούμε χρησιμοποιώντας λάδια ζωγραφικής από σωληνάριο με διάφορα μέσα. Μη ξεχνάμε ότι οι αντοχές του βερνικοχρώματος είναι μεγάλες αν σκεφτούμε ότι με αυτές βάφονται τα αυτοκίνητα τα οποία διατηρούν το χρώμα τους σε όλες τις καιρικές συνθήκες και για πολλά χρόνια.

 

 

Λατέξ – Πλαστικό

Peeling_PaintΣύμφωνα με την εταιρεία Golden Acrylics, η μπογιές σπιτιών, δεν είναι φτιαγμένες με σκοπό τη χρήση στη ζωγραφική. Δεν παρασκευάζονται για να διαρκούν. Ακόμα και τα καλύτερα θα αρχίσουν να σκάνε σε κάποια στιγμή με αποτέλεσμα να ξεφλουδίζουν από τον καμβά. Επίσης, επισημάνει ότι η σκληρότητα αυτών των χρωμάτων δεν θα επιτρέψει να αφαιρεθεί ο καμβάς από το τελάρο η να τυλιχθεί σε ρολό η ακόμα να μπουν γωνιακά ξυλάκια για να τεντωθεί. Ο λόγος είναι ότι τα χρώματα αυτά δεν έχουν καθόλου ελαστικότητα γιατί προορίζονται και άκαμπτες σκληρές επιφάνειες.

Η μπογιά Latex έχει σαν βάση το νερό ενώ τα ακρυλικά έχουν χημική βάση. Αυτό κάνει το ακρυλικό χρώμα πιο ελαστικό, συστέλλεται και διαστέλλεται καλύτερα από το λατεξ, είναι πιο ανθεκτικό και αντιστέκεται σε σκασίματα και ξεφλουδίσματα.

Ας μη ξεχνάμε πόσο συχνά χρειάζεται να βάψουμε το σπίτι μας και με τι ευκολία ξεβάφει ο τοίχος όταν τον πλένουμε και πόσα χέρια πρέπει να τον περάσουμε για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ένα άλλο σημείο είναι ότι η μπογιές σπιτιών παρασκευάζονται με ελάχιστη χρωστική και πολλά χημικά με αποτέλεσμα να μη συμπεριφέρονται όπως τα χρώματα ζωγραφικής.

Ο Πόλοκ και ο Πικάσο και άλλοι μετά από αυτούς χρησιμοποιούσαν βερνικόχρωμα και λάδια, και όχι πλαστικό με βάση το νερό. Το έκαναν για να πετύχουν συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Όπως είπαμε πριν – Κάνεις ότι θες αρκεί να ξέρεις γιατί το κάνεις. Το να χρησιμοποιήσεις πλαστικό σπιτιού για να ζωγραφίσεις ένα αντίγραφο του Vermeer είναι ότι πιο ανήκουστο! ( σε επόμενη σελίδα θα περιγράψουμε πότε, πώς και γιατί αντιγράφουμε κλασσικούς πίνακες).

Σκοπός

Πολλές φορές συμβιβαζόμαστε (μας πιάνει ο “ωχαδελφισμός”) και λέμε “και τι έγινε αν δεν κρατήσουν 50 χρόνια, εγώ θα ζήσω τόσο;” ή “δεν είμαι και κανένας σπουδαίος ζωγράφος, τι σημασία έχει με τι ζωγραφίζω;”. Στο πρώτο επιχείρημα έχεις άδικο διότι τα δείχνεις και τα καμαρώνεις και ευελπιστείς να πουλήσεις. Δεν τα καταστρέφεις μόλις τα τελειώσεις. Δεν φτιάχνεις κάτι αναλώσιμο. Μελετάς και αγωνίζεσαι να γίνεις ειδικός. Σκέψου λοιπόν “ειδικέ” και αυτόν που θα αγοράσει ένα έργο σου με ημερομηνία λήξης και θα πρέπει να το πετάξει σαν το γάλα. Στο δεύτερο έχεις δίκιο. Δεν είσαι κανένας σπουδαίος ζωγράφος και μάλλον δεν πρόκειται να γίνεις με τόσους συμβιβασμούς. Η επιλογή είναι δική σου. Αυτό μπορεί να ακούγεται λίγο σκληρό αλλά για να βρίσκεστε εδώ και να διαβάζετε αυτό το κείμενο σημαίνει ότι κι εσείς αγαπάτε αυτό που κάνετε και καταλαβαίνετε ότι στο χώρο της τέχνης η λεπτομέρεια είναι αυτή που χαρακτηρίζει το αριστούργημα.

Ο σκοπός τις ενότητας αυτής είναι να σας δώσει αρκετές πληροφορίες ώστε να μπορέσετε να κάνετε επιλογές. Μπορεί να επιλέξετε Azo κίτρινο αντί του καδμίου για οποιονδήποτε λόγο. Μπορεί να επιλέξετε βάση την τιμή. Εάν ζωγραφίζετε μεγάλα μεγέθη, που πρέπει να θεαθούν σε μεγάλη απόσταση, η διαφορά μεταξύ αρίστης ποιότητας καδμίου και επαγγελματικής δεν είναι καθόλου αισθητή.

Αποφεύγετε την αγορά χρωμάτων που δεν συμφωνούν με τις ιδιότητες των χρωστικών γιατί θα παίρνετε διαφορετικό αποτέλεσμα κάθε φορά. Για παράδειγμα κάποια ημι-διαφανή χρώματα στη σειρά μαθητών, χάνουν τις ιδιότητές τους όπως την διαφάνεια λόγο των φθηνών πληρωτικών. Στην περίπτωση αυτή δεν θα έχουμε τη διαφάνεια που θέλουμε. Δοκιμάστε διάφορες εταιρείες και όταν είστε ευχαριστημένοι, μείνετε σε αυτήν. Δοκιμάστε πως απλώνουν, πως αναμιγνύονται, πως δουλεύονται γενικώς και κατά πόσο καθαρά μένουν στον πίνακα. Συγκρίνετέ τα με άλλης εταιρείας χρώματα που έχετε και εάν σας ικανοποιεί η ποιότητα μιας μαθητικής σειράς, μείνετε εκεί χωρίς να σπαταλάτε τα λεφτά σας. Ανεξάρτητα από την ποιότητα που χρησιμοποιείτε να βεβαιώνεστε πάντα ότι το χρώμα που αγοράσατε παραμένει διαφανές εάν είναι διαφανές και ότι έχει τις απαιτούμενες αντοχές στο χρώμα και στο φως. Θα μιλήσουμε περισσότερο για την αντοχή στο φως όταν αναλύσουμε τις ετικέτες.

Ανάμειξη

Η ανάμειξη χρωμάτων από διάφορες ποιότητες δεν παρουσιάζουν πρόβλημα. Η άριστη ποιότητα θα χαμηλώσει αν αναμείξουμε χρώματα μιας κατώτερης ποιότητας με αυτή. Ίσως βέβαια να είναι κρίμα να χαλάτε την άριστη ποιότητα με αυτό το τρόπο. Αρκετοί ξεκινάνε το υπόστρωμα με κατώτερης ποιότητας χρώματα και τελειώνουν με τα καλύτερης. Όπως πάντα, η επιλογή είναι δική σας.

* “An Interview with Lee Krasner Pollock by B.H.Friedman,”. christies.com. Retrieved September 12, 2015.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s