Διαφανές – αδιάφανες χρωστικές

pigment_banner
Όπως προαναφέραμε σε προηγούμενη σελίδα τα χρώματα είναι συνδυασμός χρωστικών ή βαφών με ένα συνδετικό μέσο όπως το λάδι. Υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες διαφάνειας, διαφανές, ημι-διαφανές, ημι-αδιάφανο, αδιάφανο ( που θα δούμε στις σελίδες που αναλύουν τις ετικέτες), αλλά για λόγους καλύτερης κατανόησης, εδώ θα τις χωρίσουμε σε δύο – διαφανές και αδιάφανα.

Trans_Opaque

Η πρώτη κατηγορία είναι η αδιάφανες χρωστικές. Τα κονιοποιημένα ορυκτά, όπως το κάδμιο και το τιτάνιο, όταν αναμιγνύονται με το λάδι, φτιάχνουν αδιαφανή* χρώματα (έχουν καλυπτικότητα ).

Χρωστικές κατασκευασμένες με βαμμένα ορυκτά, (Κινακριδόνη – Quinacridone ή διοξαζίνη – Dioxazine), ή φυτική ύλη, όταν αναμειγνύονται με ένα συνδετικό μέσο όπως το λάδι, φτιάχνουν διαφανή** χρώματα (έχουν χαμηλή καλυπτικότητα).

Όταν ένα διαφανές χρώμα αναμιγνύεται με ένα αδιάφανο χρώμα το μείγμα γίνεται αδιαφανής. Βέβαια, οι ιδιότητες αυτές φαίνονται μόνο αν το χρώμα δεν περιέχει αδιάφανα πληρωτικά (fillers) ή πρόσθετα ( Για πληρωτικά και πρόσθετα θα μιλήσουμε στην ανάλυση ποιότητας των χρωμάτων). Αυτό το σημείο θέλει προσοχή διότι πολλές φορές οι φθηνές ποιότητες χρωμάτων, εφ’ όσον παρασκευάζονται με διάφορα πληρωτικά, χάνουν τις ιδιότητές τους. Έτσι είναι απαραίτητο να επιβεβαιώνουμε από την ετικέτα ότι μια διαφανές χρωστική παραμένει όντως διαφανές στη εταιρεία που επιλέγουμε. Αυτό συμβαίνει σε χρώματα χαμηλής ποιότητας.

Στην ακουαρέλα κάθε χρώμα παράγεται ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο διαφανής, όμως, η διαφάνεια του χρώματος επηρεάζεται από τις ιδιότητες τις κάθε χρωστικής και κατά συνέπεια αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. Οι περισσότερες εταιρείες αναφέρουν την διαφάνεια του χρώματος πάνω στην συσκευασία που θα δούμε στη σελίδα που θα αναλύσει πως να διαβάζουμε τις ετικέτες.
Στο γκουας (gouache), τα αδιαφανή πρόσθετα αποτελούν μέρος των συστατικών. Αυτό καθιστά όλα τα χρώματα γκουας αδιαφανές, αν και ο βαθμός αδιαφάνειας εν μέρει επηρεάζεται, όπως και στην ακουαρέλα, από τον τύπο της χρωστικής.

Χρωστικές για λαζούρες

Όταν χρησιμοποιούμε διαφανή χρώματα πάνω από άλλα (λαζούρα), τα κάτω χρώματα δεν καλύπτονται πλήρως. Αυτό οφείλεται στη διαφάνεια των πάνω χρωμάτων. Κάτι που διαπιστώνουμε ιδιαίτερα σε έργα από τις αρχές του 20 αιώνα.

Τα διαφανή χρώματα συμπεριφέρονται τελείως διαφορετικά από τα αδιαφανή όταν αναμιγνύονται με άλλα χρώματα απ’ ότι συμπεριφέρονται όταν χρησιμοποιούνται σε λαζούρες. Μια διαφανής χρωστική ουσία που εφαρμόζεται πάνω σε ένα λευκό χρώμα θα λάμπει, διότι η λευκή επιφάνεια από κάτω μερικώς αντανακλά το φως. Αν η ίδια χρωστική εφαρμοστεί πάνω σε ένα σκούρο χρώμα ή μαύρο φόντο, το μεγαλύτερο μέρος του φωτός θα απορροφηθεί, κάνοντας το χρώμα να φαίνεται θαμπό . Για το λόγο αυτό , οι διαφανές χρωστικές είναι ιδανικές για λαζούρες, καθώς το χρώμα από κάτω θα παραμείνει ορατό.

Ανάμιξη διαφανών χρωμάτων με λευκό

Πρέπει να τονιστεί ότι η ανάμειξη ενός διαφανούς χρώματος με λευκό τιτανίου ( που έχει υψηλή RI ) δεν θα έχει σαν αποτέλεσμα μία πιο ανοιχτόχρωμη απόχρωση του χρώματος αυτού. Όταν απλώσουμε μία λεπτή στρώση του ultramarine σε μια λευκή επιφάνεια, θα προκύψει ένα λαμπρό μπλε. Ομοίως, εφαρμόζοντας μία λεπτή λαζούρα του permanent rose σε μια λευκή επιφάνεια το αποτέλεσμα είναι ένα λαμπρό ροζ. Όταν αναμιγνύεται το ultramarine με λευκό τιτανίου, το αποτέλεσμα είναι ένα αδιαφανές, γκριζωπό, μπλε. Αναμιγνύοντας permanent rose με λευκό τιτανίου, θα έχουμε ένα ροζ “καραμελέ”. Οι διαφανείς χρωστικές είναι ιδανικές για λαζούρες, αλλά θέλουν προσοχή όταν τα αναμείξουμε με αδιάφανα χρώματα.

Χρωστικές για λαζούρες και πάστα.

Ένας συνδυασμός από διαφανή, και αδιαφανή χρώματα είναι η καλύτερη επιλογή όταν επιλέγουμε την παλέτα μας. Τα διαφανή χρώματα είναι ιδανικά για λαζούρες, αλλαγή θερμοκρασίας χρώματος, και για την εμβάθυνση ενός χρώματος.Τα αδιαφανή χρώματα είναι χρήσιμα για Alla prima, πάστα (impasto: παχύ στρώμα χρώματος) ή απλά για να καλύψουμε λάθη. Τα αδιαφανή χρώματα δίνουν επίσης ένα επίπεδο, ομοιόμορφο , στρώμα χρώματος. Στους παρακάτω πίνακες θα δούμε ενδεικτικά κάποιες διαφανή και αδιάφανες χρωστικές.

Αδιάφανες χρωστικές

Χρωστικές που είναι αδιαφανής από τη φύση τους είναι:

lemon yellow (PY 35), cadmium yellow (PY35), chrome yellow (PY 34), Naples yellow (PY 41) yellow ochre (PY43), cadmium orange (PO 20), cadmium red (PR 108), cobalt blue (PB 28)
scarlet lake*** (PR 188), cerulean blue (PB 35),  chrome green (PG 13), Indian red (PR 101) burnt umber (Pbr 7), Payne΄s grey (PB29 PBk9), Mars black (Pbk 11), lamp black (Pbk 6),
titanium white (PW 6), Vandyke brown (Pbr 8)

Αν τα χρώματα αυτά χρησιμοποιηθούν για λαζούρα θα πρέπει να αραιωθούν αρκετά με λάδι ή κάποιο άλλο μέσω (medium), ώστε να αποκτήσουν κάποια διαφάνεια, αλλά θα έχουν διαφορές στο αποτέλεσμα από τα αντίστοιχα διαφανή χρώματά τους.

Διαφανείς χρωστικές

Χρωστικές που είναι διαφανής από τη φύση τους είναι:

permanent rose (PV 19), alizarin crimson (PR 83,) dioxazine purple (PV 23),
ultramarine (PB 29), pthalo blue (PB 15), Prussian blue (PB 27), viridian green (PG 17),
raw umber (Pbr 8), terre verte (PG 23), burnt sienna ( Pbr 7,) raw sienna (PY 43)

*Χρωστικές που έχουν υψηλή αδιαφάνεια αποτελούνται από υλικό που αντανακλά το φως σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Είναι η διασκόρπιση του φωτός και όχι τα ίδια τα σωματίδια της χρωστικής που προκαλούν αδιαφάνεια.

**Η σκόνες χρωστικής που έχουν υψηλή ικανότητα να κάμψουν το φως σε διαφορετικές κατευθύνσεις (ή να σκορπίσουν το φως) έχουν υψηλούς δείκτες διάθλασης (ή RI). Υψηλός δείκτης διάθλασης ίσον υψηλή αδιαφάνεια.

Οι κόκκινες λάκκες (lakes) έπαιξαν ιδιαίτερο ρόλο στην αναγέννηση και μπαρόκ. Συχνά χρησιμοποιούταν σαν διαφανή λαζούρες στην απεικόνιση υφασμάτων και κουρτινών.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s