Χρωστικές και βαφές (Μερος 2ον)

pigment_banner

Δύναμη χρωματισμού (Tinting strength)

Η δύναμη χρωματισμού ενός χρώματος καθορίζεται από το είδος χρωστικής, την ποσότητα χρωστικής που περιέχει και την λεπτότητα λείανσης που έχει υποστεί. Όσο πιο λεπτός είναι ο κόκκος μίας χρωστικής, τόσο πιο μεγάλη είναι η δύναμη χρωματισμού του. Για παράδειγμα, όταν αναμιγνύονται οι ίδιες ποσότητες λευκού με δυο διαφορετικά μπλε παρασκευασμένα με τις ίδιες ποσότητες χρωστικής, το μπλε με την μεγαλύτερη δύναμη χρωματισμού θα διατηρήσει το αρχικό του χρώμα περισσότερο και θα χρειαστεί πολύ περισσότερο λευκό για να το ανοίξει. Ενώ το μπλε με τη λιγότερη χρωστική δύναμη θα χρειαστεί πολύ λιγότερο λευκό για να ανοίξει. Αυτό φαίνεται και στα χρώματα χαμηλής ποιότητας όπου χρειαζόμαστε περισσότερη ποσότητα χρώματος απ’ ότι τα καλής ποιότητας χρώματα για να πετύχουμε το ίδιο αποτέλεσμα.

 

type_pigment

quantiy_pigment

fineness_pigment

Βαθμός ανθεκτικότητας στο φως (Lightfastness)

Ο βαθμός ανθεκτικότητας ενός χρώματος στο φως, δείχνει κατά πόσο μια χρωστική αντέχει πριν υποστεί από φθορά ο υπεριώδες φως. Το υπεριώδες φως υπάρχει τόσο στο φως της ημέρας όσο και στο τεχνητό φως . Έχει την δυνατότητα να εξασθενίζει χρωστικές ουσίες. Το χρώμα χάνετε, σβήνει ή ξεθωριάζει. Το πόσο γρήγορα αυτό συμβαίνει εξαρτάται από τη σταθερότητα στο φως μιας χρωστικής ουσίας σε συνδυασμό με την ποσότητα του υπεριώδους φωτός. Μερικά χρώματα αρχίζουν να ξεθωριάζουν μετά από λίγες μόνο ημέρες , άλλοι μετά από πολλά χρόνια ή ακόμη και ποτέ.
Όταν αναμιγνύουμε δυο χρώματα, ο βαθμός ανθεκτικότητας του κάθε χρώματος χωριστά, παίζει ρόλο. Αν αναμείξουμε ένα μοβ χρησιμοποιώντας ένα κόκκινο το οποίο έχει ελάχιστη αντοχή στο φως και ένα μπλε με πολύ μεγάλη αντοχή, το κόκκινο σιγά σιγά θα εξασθενίσει ενώ το μπλε, θα παραμείνει αναλλοίωτο. Το μοβ σιγά-σιγά θα αρχίσει να αλλάζει απόχρωση μέχρι να σβήσει τελείως το κόκκινο και θα πάρει την απόχρωση του μπλε. Ο βαθμός ανθεκτικότητας αναγράφεται επάνω στην ετικέτα των χρωμάτων με τρόπο που θα αναλύσουμε στη συνέχεια.

Ιδιαιτερότητες στην ακουαρέλα

Χρώματα εμποτισμού (Staining watercolors)

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουν αυτοί που ζωγραφίζουν με ακουαρέλα, διότι η λεπτομέρειες τις κάθε χρωστικής παίζει σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα. Πέραν από τα όσα προαναφέρθηκαν, ένα από τα πράγματα που θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν είναι πoιες χρωστικές βάφουν το χαρτί (Χρώματα εμποτισμού – Staining watercolors). Τα χρώματα εμποτισμού θα απορροφηθούν άμεσα μέσα στις πρώτες στρώσεις του χαρτιού πριν το νερό έχει την ευκαιρία να εξατμιστεί. Όταν στεγνώσουν αυτά τα χρώματα , είναι δύσκολο να αφαιρεθούν για να πάρουμε πίσω το λευκό του χαρτιού και θα αφήσουν μια αποτύπωση του χρώματος πάνω στο χαρτί (Αφορά την διαδικασία αφαίρεσης χρώματος στην ακουαρέλα γνωστή ως “lifting”). Τα χρώματα σε αυτή την κατηγορία αναμιγνύονται πάρα πολύ καλά μεταξύ τους, αλλά όταν αναμιγνύεται με χρώματα χαμηλού εμποτισμού έχουν την τάση να λεκιάζουν τα άλλα χρώματα και κυριαρχούν χρωματικά στο μείγμα.

Στα πιο κάτω παρουσιάζουμε και τα διαφανή χρώματα ( που είναι απαραίτητα στην ακουαρέλα) προκειμένου να δώσουμε ολοκληρωμένο πίνακα, αλλά για την διαφάνεια χρωμάτων θα μιλήσουμε στις επόμενες σελίδες.

(Χρώματα χαμηλού εμποτισμού) Non-Staining

Τα χρώματα αυτά παραμένουν στην επιφάνεια του χαρτιού όταν στεγνώσει το νερό. Όταν στεγνώσουν μας επιτρέπουν να τα αφαιρέσουμε από το χαρτί και αναμιγνύονται πολύ καλά μεταξύ τους.

Διαφανή χαμηλού εμποτισμού

Permanent Rose, Rose madder Genuine, Cobalt Blue – Veridian
Hooker’s Green, Aureolin

Ημι-διαφανή χρώματα χαμηλού εμποτισμού (Semi-transparent non-staining)

Ημιδιαφανή χρωστικές (χρησιμοποιούνται όπως οι διαφανή αλλά με μικρότερο βαθμό ευκολίας).
Quinacridone Burnt Orange, Quinacridone Burnt scarlet, Quinacridone Gold – Green Gold, Burnt Sienna, Raw Sienna, New Gamboge, Vermillion, Sap Green, Antwerp Blue
Prussian Blue, Phthalocyanine Blue, Permanent Magenta

Διαφανή εμποτησμού

Winsor Yellow & Red & Violet (της εταιρείας Winsor & Newton), Alizarin Crimson, Carmine, Pthalo blue, Indanthrone Blue, Pthalo green, Hooker’s Green
Permanent Violet, Permanent Green, Permanent Yellow Deep

Ημί-Αδιαφανή και Αδιαφανή (Semi-opaque and Opaque)

Αναμιγνύονται καλά με διαφανή χρώματα χαμηλού εμποτισμού αλλά θολώνουν όταν χρησιμοποιούνται με τα χρώματα υψηλού εμποτισμού.Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως λαζούρες.

Έντονα

Τα χρώματα καδμίου (cadmium) – French Ultramarine Blue, Mineral Violet, Ultramarine Violet, Cobalt Violet & Green,  Cerulean Blue, Manganese Blue, Hansa Yellow, Quinacridone violet

Χρωστικές καδμίου

Δεν αναμιγνύονται καλά με άλλα αδιάφανα χρωστικές και χρώματα εμποτισμού, αλλά αναμιγνύονται πολύ καλά με άλλα χρώματα καδμίου. Τα χρώματα αυτά θα πρέπει να αναμειγνύονται με αρκετό νερό ώστε να μή θολώνουν.

Cadmium red, Cadmium orange, Cadmium yellow

Λοιπά αδιάφανα

Quinacridone violet, French Ultramarine, Mineral Violet, Cerulean blue, Hansa yellow

Ιζηματικά χρώματα (Sedimentary / Granulating watercolors)

Τα ιζηματικά χρώματα είναι μοναδικά στο ότι η χρωστική κατασταλάζει τυχαία στην επιφάνεια του χαρτιού όταν χρωματίζουμε. Τα χρώματα αυτά παράγουν υπέροχα “πλυσίματα” αλλά δύσκολα χρησιμοποιούνται σε στρώσεις επειδή χρησιμοποιείται περισσότερη κόλλα στην παρασκευή τους. Τα χρώματα αυτά κάθονται μέσα στο νερό και έτσι είναι καλό να ανακατεύουμε το νερό πρίν την χρήση.

Ιζηματικά

Earth colors, cadmiums, French ultramarine blue,  raw umber, cobalt violet, manganese blue, Antwerp blue

Για λεπτομέρειες και χρήση αυτών των χρωστικών σε ακουαρέλα δείτε την ενότητα για ακουαρέλα.

Δείκτης χρωμάτων (color index)

Σύμφωνα με το διεθνές σύστημα κατηγοριοποίησης χρωμάτων (Color Index), η κάθε χρωστική χαρακτηρίζεται με ένα όνομα χρωστικής και έναν αριθμό χρωστικής. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε εύκολα να ξεχωρίζουμε ποιες χρωστικές χρησιμοποιούνται σε ποια χρώματα, την χημική σύνθεσή τους και τις ιδιότητες του. Αυτό μας ενδιαφέρει για να μπορούμε κατά την αγορά ενός χρώματος να ξέρουμε αν το χρώμα είναι καθαρό ( από μία μόνο χρωστική) και πια χρωστική χρησιμοποιείται. Η ένδειξη αρχίζει πάντα από το αγγλικά γράμμα “P” (Pigment), ακολουθεί το αρχικό αγγλικό γράμμα του χρώματος (Hue) και τέλος ο αριθμός της χρωστικής.

Παραδείγματα:

PW – Λευκές χρωστικές ( π.χ. PW6 – Titanium white )
PY  – Κίτρινες χρωστικές ( π.χ. PY35 – Cadmium yellow)
PO  – Πορτοκαλί χρωστικές ( π.χ. PO34 – Azo orange)
PR  – Κόκκινες χρωστικές ( π.χ. PR112 – Naphthol red)
PV  – Μοβ χρωστικές ( π.χ. PV19 – Quinacridone rose)
PB  – Μπλε χρωστικές ( π.χ.PB29 – Ultramarine)
PG  – Πράσινες χρωστικές ( π.χ. PG7 – Phthalo green)
PBr – Καφέ χρωστικές ( π.χ. PBr7 – Natural umber)
PBk – Μαύρες χρωστικές ( π.χ.Pbk11 – Oxide black)

Αγοράζοντας Χρώματα

Μερικές φορές οι χρωστικές είναι πολύ ακριβές, έτσι για την παρασκευή φθηνότερων υλικών συχνά χρησιμοποιούνται χαμηλής ποιότητας χρωστικές ή ακόμη και βαφές. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που προκύπτουν διαφορές στα χρώματα από εταιρεία σε εταιρεία. Τα πολύ φθηνά χρώματα είναι πολλές φορές απλά βαφή με πληρωτικά (fillers) και διάφορα πρόσθετα. Είναι σημαντικό λοιπόν να ξέρουμε τι αγοράζουμε και για πιο σκοπό το θέλουμε αλλιώς θα αγοράζουμε χρωματιστή κιμωλία και θα νομίζουμε ότι είναι κάτι άλλο.

Στις επόμενες σελίδες θα δούμε τις ποιότητες των χρωμάτων ( λάδι και ακρυλικό ), πως κατηγοριοποιούνται, και πως να διαβάζουμε την ετικέτα.

< Μέρος 1ο

Advertisements

One thought on “Χρωστικές και βαφές (Μερος 2ον)

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s