Χαρτί και διάφορες επιφάνειες

paper_banner

Συχνά παραβλέπεται η επιφάνεια στην οποία ζωγραφίζουμε – κατ ‘ουσίαν, τα ίδια τα θεμέλια της εργασίας μας. Και σαν τα θεμέλια ενός κτηρίου, το θεμέλιο για το έργο τέχνης είναι κρίσιμο και παίζει σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα.

Είναι σημαντικό λοιπόν να έχουμε βασικές γνώσεις για τα χαρτιά που χρησιμοποιούμε και να ξέρουμε τι αγοράζουμε και τι αποτέλεσμα θα μας φέρει. Δεν φτάνει να εμπιστευόμαστε τον πωλητή που “ξέρει καλύτερα”.

Ποιότητες χαρτιού

Το χαρτί κατασκευάζεται από φυτικές ίνες που προέρχονται από βαμβακερά ή άλλα φυτά, όπως λινό, λινάρι, μπαμπού, ρύζι κ.α. Ένα φύλλο χαρτιού είναι βασικά ένα λεπτό στρώμα από ίνες κυτταρίνης. Οι τρεις συνηθέστεροι τύποι ινών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή χαρτιών για σχέδιο και ζωγραφική είναι: βαμβάκι (Cotton ), κυτταρίνη (Cellulose) και συνδυασμός ινών.

Τα βαμβακερά (Cotton ) χαρτιά είναι τα καλύτερα ποιοτικά και κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου από βαμβάκι ή / και ίνες λινού καθιστώντας τα πιο ανθεκτικά στην πάροδο του χρόνου. Αυτά τα χαρτιά αναφέρονται συνήθως ως χαρτί ” rag ” (κουρέλι). Αντέχουν σε μεγάλη ταλαιπωρία και σβησίματα χωρίς να σκιστούν η να φθαρούν εύκολα. Το 100% βαμβακερό χαρτί αντέχει πάνω από 100 χρόνια ανάλογα με την ποιότητα του βαμβακιού που έχει χρησιμοποιηθεί. Tα Arches και το Stonehenge εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή.

Τα χαρτιά κυτταρίνης (Cellulose) είναι κατώτερης ποιότητας και συνήθως γίνονται από πολτό ξύλου. Ο πολτός αυτός είναι πολύ όξινος και γιαυτό αλλοιώνεται με την πάροδο του χρόνου. Χαρτί εφημερίδων, περιοδικών και χαρτιά σχεδίου κακής ποιότητας εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή.

Πολλά χαρτιά εμπίπτουν κάπου στο ενδιάμεσο και γίνονται με ένα μείγμα από ξύλο και ίνες. Συχνά, προστίθενται χημικές ουσίες για την επιβράδυνση ή την πρόληψη μεταβολών του pΗ στον χρόνο. Πολλά χαρτιά μεσαίας κατηγορίας εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή.

Χαρτιά από καλούπι (Mould-made)

Η διαδικασία κατασκευής χαρτιού με καλούπι είναι πολύ κοντά στην αρχαία, χειροποίητη διαδικασία κατασκευής χάρτου. Τα χαρτιά αυτά έχουν έναν συγκεκριμένο ομοιογενή σχηματισμό του φύλλου, μια πιό ανάγλυφη υφή με τυχαία προσανατολισμένες ίνες σε όλες τις κατευθύνσεις και είναι ιδιαίτερα κατάλληλα για καλές τέχνες. Φημίζονται για τη αντοχή τους όταν ποτίζονται με νερό.

Χαρτιά Acid Free και Archival

Τα χαρτιά που είναι χαρακτηρισμένα ” Acid free” (ελεύθερα οξέος) σημαίνει ότι έχουν ουδέτερο pH. Εάν το χαρτί έχει υποστεί επεξεργασία για την επίτευξη του ουδέτερου pH, θα αλλοιωθεί με την πάροδο του χρόνου και μαζί του… και το έργο σας. Μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα των χαρτιών καθώς και τη διάρκεια ζωής τους με την κατάλληλη προετοιμασία (sizing) που θα δούμε πιο κάτω.

Αρχειακά χαρτιά ή “Archival” είναι, επίσης, χωρίς οξέα, αλλά είναι από τη φύση τους έτσι και συνεπώς είναι λιγότερο πιθανό να αλλοιωθεί με την πάροδο του χρόνου .

Το “βάρος” του χαρτιού

Τα χαρτιά χαρακτηρίζονται από το βάρος. Το βάρος είναι ένδειξη του πάχους και της σταθερότητας του χαρτιού. Το ευρωπαϊκό σύστημα μέτρησης βάρους αφορά το βάρος του χαρτιού ανά τετραγωνικό μέτρο, έτσι τα 300 /gsm είναι 300 γραμμάρια ανά τετραγωνικό μέτρο. Το Αμερικάνικο σύστημα χρησιμοποιεί το βάρος ανά 500 φύλλα. Οι αντιστοιχίες φαίνονται στον πιο κάτω πίνακα.

Lbs                     gsm
60 lbs                128 gsm
80 lbs                170 gsm
90 lbs                192 gsm
140 lbs              300 gsm
300 lbs              640 gsm

Το ¨δόντι” του χαρτιού

Όλα τα χαρτιά έχουν μια επιφάνειας που επηρεάζουν το γράψιμο. Αυτή η επιφανειακή αναφέρεται συνήθως ως ” δόντι “. Το δόντι του χαρτιού οφείλετε στη μέθοδο παρασκευής του χαρτιού . ” Cold-pressed “, ” Hot-pressed “, και “Rough” είναι ονομασίες που έχουν ανατεθεί σε χαρτιά ακουαρέλας. ( Τα χαρτιά ακουαρέλας δεν χρησιμοποιούνται μόνο για ακουαρέλα . Πολλοί τα προτιμούν για σχέδιο καθώς και παστέλ).

Το δόντι του χαρτιού είναι αυτό που δεν σας επιτρέπει να σβήσετε εάν έχετε πατήσει δυνατά το κάρβουνο ή το μολύβι σας. Όταν “γεμίσει” το δόντι του χαρτιού και επιχειρήσετε να το σβήσετε τρίβοντάς το, πιέζετε το δόντι και σκεπάζει το κάρβουνο ή μολύβι κάνοντας το αδύνατον στη συνέχεια να σβήσει όσο και να προσπαθήσετε.

Μέθοδοι παρασκευής του χαρτιού

papertypes

Χαρτιά “Coldpress”ή “Not”

Τα χαρτιά Coldpress τα οποία είναι τα πιο δημοφιλή, διαθέτουν αισθητό δόντι. Χαρακτηρίζονται ως « Coldpress ” επειδή χρησιμοποιούνται ψυχροί κύλινδροι για να πιέσουν το χαρτί καθώς κατασκευάζεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να σχηματίζονται μικρές, ακανόνιστες εσοχές (δόντι) στην επιφάνεια του χαρτιού. Αυτές οι ανωμαλίες επιτρέπουν περισσότερη χρωστική να παραμείνει στην επιφάνεια.

Τα χαρτιά Coldpress συνήθως προτιμούνται για μολύβι, ακουαρέλα, pastel, ή όποιον θέλει να εκμεταλλευτεί την υφή της επιφάνειας. Εξ αιτίας του δοντιού δίνουν μια πιο απαλή εμφάνιση. Τα χρώματα ακουαρέλας μπορούν εύκολα να ελεγχθούν και το παστέλ μπορεί να εφαρμοστεί και σε στρώσεις σε μεγάλο βαθμό.

Χαρτιά “Hotpress”

Hotpress χαρτιά διαθέτουν λεία επιφάνεια ή λιγότερο δόντι . Αυτά χαρακτηρίζονται ως “Hotpress ” επειδή οι κύλινδροι που χρησιμοποιούνται κατά την παρασκευή του χαρτιού είναι θερμαινόμενοι διότι η θερμότητα παράγει μια λεία επιφάνεια .

Τα χαρτιά Hotpress προτιμούνται από τους καλλιτέχνες που επιθυμούν να έχουν τον έλεγχο στην λεπτομέρεια , όπως με μελάνι, μαρκαδόρους, μολύβι και σε ακουαρέλα (ιδιαίτερα σε πορτραίτα).
Συνηθίζεται για σχέδια με μεγάλη λεπτομέρεια καθώς και για printmaking, χαρακτική, και σχέδιο.

Χαρτιά “Rough”

Μια τρίτη κατηγορία, χαρακτηρίζεται ως “Rough” ( τραχύ / άγρια). δεν παράγονται με κυλινδρική πίεση , όπως τα “Hotpress” ή “Coldpress” χαρτιά . Πρεσάρονται με επίπεδα μηχανήματά ή δεν πρεσάρονται καθόλου . Το αποτέλεσμα είναι ένα πολύ άγριο δόντι. Τα χαρτιά αυτά μπορούν να αντέξουν πολλαπλές στρώσεις ακουαρέλας ή βαριές εφαρμογές του παστέλ.
Αυτό το είδος χαρτιού είναι μια καλή επιλογή για διαφανή χρώματα ακουαρέλας που χρησιμοποιούνται με την μέθοδο wet on wet (σε μία συνεδρία) καθώς επιτρέπει στις στρώσεις χρώματος με ακουαρέλα να “κάτσουν” μέσα στα κενά του χαρτιού που δημιουργούνται εξ αιτίας του δοντιού. Οι ζωγράφοι που προτιμούν το παστέλ ως μέσο, προτιμούν επίσης ένα χαρτί με “δόντι” ή μια επιφάνεια τραχιά ώστε να μπορεί η χρωστική του παστέλ να “στερεωθεί” επάνω στην επιφάνεια του χαρτιού.

Χαρτιά “Laid”

Δεν είναι όμως όλα τα χαρτιά ” Hotpress ” , ” Coldpress ” , ή ” Rough”. Τα “Coldpress” και τα “Rough” χαρτιά έχουν ένα ακανόνιστο μοτίβο ενώ τα χαρτιά “Laid” κατασκευάζονται σκόπιμα με ένα χαρακτηριστικό μοτίβο αντί για λακκάκια.
Ένα παράδειγμα του χαρτιού που διαθέτει ένα τέτοιο χαρακτηριστικό μοτίβο είναι το χαρτί Canson Mi – Teintes . Τα λακκάκια ισαπέχουν μεταξύ τους και είναι όμοια σε βάθος.

Χαρτιά Bristol

Μπρίστολ χαρτόνι ή χαρτί Bristol (το όνομά του το πήρε από την πόλη στην Αγγλία), είναι σε δική του κατηγορία. Το Μπρίστολ είναι ένα βαρύτερο χαρτί, σαν χαρτόνι . Είναι κατάλληλο για μια ποικιλία εφαρμογών και διαθέτει δύο διαφορετικούς τύπους, και οι δύο από τους οποίους είναι αρκετά λείοι.

Ο πρώτος τύπος, το “Plate”, είναι πολύ λείο και είναι ιδανικό για χρήση με πένα και μελάνι και ο δεύτερος τύπος, το ” Vellum ” έχει ελάχιστο δόντι , αλλά εξακολουθεί να είναι αρκετά λείο, γιαυτό είναι καλύτερο για χρήση με γραφίτη, άνθρακα , ή χρωματιστά μολύβια.

Γυαλόχαρτο σχεδίου

Πολλοί κατασκευαστές χαρτιού παράγουν γυαλόχαρτα για σχέδιο ή ζωγραφική. Τα χαρτιά αυτά επιτρέπουν πολλές στρώσεις υλικού, διατηρώντας το δόντι της επιφάνειας. Αυτά τα χαρτιά χρησιμοποιούνται κυρίως για χρωματιστά μολύβια ή παστέλ.
Σχέδια ή έργα που έχουν δημιουργηθεί με γυαλόχαρτα έχουν συνήθως μία αιθέρια, ” καπνιστή ” εμφάνιση, καθώς το χαρτί είναι συνήθως ορατό σε ορισμένα σημεία.
Παράδειγμα χαρτιών που διαθέτουν ένα τέτοιο χαρακτηριστικό είναι τα Wallis, UART Premium Sanded Pastel Paper και Canson Mi – Teintes touch

Vellum

Το χαρτί “Vellum” είναι ένα λείο χαρτί που παρασκευάζεται συνδυάζοντας πλαστικό με βαμβάκι ή με πολτό ξύλου. Το υλικό είναι διαφανές. Αυτό το είδος του χαρτιού – περγαμηνή, δεν πρέπει να συγχέεται με την επιφάνεια του χαρτιού Bristol.
Είναι κατάλληλο για σχέδια με μελάνι και χρησιμοποιείται ευρέως για χρωματιστά μολύβια . Είναι αρκετά εύκολο να πετύχετε μια λεία επιφάνεια με χρωματιστά μολύβια όταν δουλεύετε σε χαρτί Vellum.

Προετοιμασία (Sizing) και απορροφητικότητα

Η ίνες του χαρτιού από την φύση τους είναι υδρόφιλες. Αυτό είναι πολλές φορές μειονέκτημα στην χρήση του. Έχει σαν αποτέλεσμα να ποτίζει το μελάνι ή το χρώμα μέσα στο χαρτί και να απλώνει ανεξέλεγκτα ή τυχαία.

Η προετοιμασία (Sizing), σφραγίζει τις ίνες του χαρτιού κάνοντας το πιο ανθεκτικό στο νερό, διατηρώντας τα χρώματα και μελάνια πιο ζωντανά. Διατηρεί, οξύτητα στις γραμμές και περιορίζει το άπλωμα του χρώματος (bleeding). Είναι λιγότερο σημαντικό για υλικά που χρησιμοποιούνται στεγνά όπως τα παστέλ. Συμβάλει και στην αντοχή του χαρτιού και επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του κάνοντάς το archival.

Τα χαρτιά καλής ποιότητας είναι συνήθων προετοιμασμένα κατά τη κατασκευή τους. Σε περίπτωση που θέλετε να προετοιμάσετε κάποιο χαρτί κατώτερης ποιότητας ή αν το χαρτί που χρησιμοποιείτε σας βγάζει “χνούδι” λόγω του νερού, διαβάστε το άρθρο κάτω από προετοιμασία.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s