Εισαγωγή στο χρωμα

intro_banner
Εισαγωγή στο χρώμα

Έχοντας καταλάβει πως παρασκευάζονται τα χρώματα μπορούμε να καταλάβουμε τις ιδιότητες των χρωμάτων και πως μπορούν να μας βοηθήσουν να αποδώσουμε αυτό που θέλουμε. Είναι μάταιο και εκνευριστικό να προσπαθούμε χωρίς βασικές γνώσεις να αποδώσουμε κάτι σε ένα έργο και να μην έχουμε την παραμικρή ιδέα πως να το πετύχουμε.

Γνωρίζω κάποιους ζωγράφους που έχουν περιορίσει την παλέτα τους μόνο και μόνο επειδή δεν ξέρουν τις ιδιότητες των άλλων χρωμάτων και χρησιμοποιούν μόνο αυτά που έχουν συνηθίσει.

Κάποιοι λένε ότι τα μαθαίνεις με την πείρα. Στην καλύτερη περίπτωση θα χρειαστείς αρκετά χρόνια για να καταλάβεις κάποια πράγματα και στην χειρότερη μπορεί να μην καταλάβεις τίποτα ποτέ και να πέσεις στην μετριότητα θαυμάζοντας τους άλλους και απορώντας πως το πετυχαίνουν αυτό που κάνουν.

Κλασικό παράδειγμα είναι ο ζωγράφος που κάνει το ίδιο λάθος 30+ χρόνια και δεν το έχει καταλάβει, καμαρώνοντας ότι αυτός έχει 30+ χρόνια πείρας και γελάει όταν ακούει για θεωρεία.

Ακολουθούν κάποιες σελίδες με τα βασικά χρώματα στο φάσμα κάθε οικογένειας χρωμάτων (Hue), δηλαδή τα κόκκινα, τα κίτρινα κοκ. Για ευκολονόητους λόγους παρουσιάζονται μόνο τα βασικά και τα απαραίτητα και οι διαφορές μεταξύ χρωμάτων λαδιού και ακρυλικού γιατί αντίθετα απ’ ότι συνηθίζουν κάποιοι να λένε, το λάδι και το ακρυλικό δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Δεν το θεωρώ καλύτερο ή χειρότερο το ένα από το άλλο. Έχουν όμως διαφορές που πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν μας.

Δεν μπορούν όλες η χρωστικές να γίνουν ακρυλικά και κάποιες που γίνονται χάνουν ή αλλάζουν τις ιδιότητες τους από εταιρεία σε εταιρεία κατά την παρασκευή. Αυτό θέλει λίγο προσοχή γιατί όταν αναζητάτε κάποιο χρώμα για έναν ιδιαίτερο λόγο θα πρέπει πρώτα να βεβαιωθείτε ότι είναι κατάλληλο είτε είναι λάδι είτε είναι ακρυλικό.

Ο πιο κάτω πίνακας δείχνει τα μαύρα χρώματα σε λάδι και ακρυλικό και τις διαφορές που προκύπτουν από εταιρεία σε εταιρεία. Δίδονται οι ιδιότητες τις χρωστικής Ivory black (PBk9), και στη συνέχεια το Ivory black κάποιων εταιρειών ( Η εταιρείες που παρασκευάζουν επαγγελματικής ποιότητας χρώματα διαθέτουν αυτές τις πληροφορίες ακόμα και σε ποιότητα μαθητών. Αυτό δείχνει την σημαντικότητα των πληροφοριών αυτών). Μελετώντας τον πίνακα, διαπιστώνουμε τις διαφορές. Αν λοιπόν ψάχνετε για ένα μαύρο ημιδιαφανές με ψυχρή τάση όπως το Ivory black, βεβαιωθείτε ότι το χρώμα που αγοράζετε είναι σύμφωνο με τις ιδιότητες τις χρωστικής.

                                                               διαφάνεια                      θερμοκρασία
χρωστική: Ivory black (PBk9)          ημιδιαφανές                             Ψυχρό

Λάδι
Gamblin                                                       Ναι                                        Ναι
Windsor & newton Artist                       Ναι                                        Ναι
Windsor & newton Winton                   Οxi                                         Ναι
Rembrandt                                                 Ναι                                         Ναι
Van Gogh oil                                              Οxi                                         Ναι

Ακρυλικό
Windsor & newton Artist                      Οxi                                           Ναι
Windsor & newton galleria                   Ναι                                          Ναι
Golden                                                         Ναι                                          Ναι

Στις σελίδες που ακολουθούν δίνονται οι ιδιότητες των χρωστικών και όχι των έτοιμων χρωμάτων που διαθέτουν οι εταιρείες. Η επιλογή των χρωμάτων πρέπει να γίνεται σύμφωνα με αυτό για να ξέρουμε ότι αυτό που παίρνουμε είναι αυτό που θέλουμε.

Στον πίνακα συναντάμε και μια καινούργια λέξη “undertone”. Το υπόχρωμα (undertone) ενός χρώματος είναι αυτό που βλέπουμε όταν το απλώνουμε το χρώμα είτε αδιάλυτο, είτε με κάποιο διάλυμα.

Για να το κατανοήσουμε αυτό πρέπει να καταλάβουμε ότι τα χρώματα έχουν “mass tone” και “undertone“. Το Mass tone είναι το χρώμα που βλέπεις όταν το κοιτάς σαν μάζα. Σε πολλά χρώματα το υπόχρωμα είναι πολύ κοντά στο χρώμα, ενώ σε άλλα το υπόχρωμα είναι διαφορετικό.

Για να χρησιμοποιήσουμε το μαύρο σαν παράδειγμα, μιας και είναι η πρώτη οικογένεια χρωμάτων που θα αναλύσουμε, υπάρχουν μαύρα που έχουν μπλε υπόχρωμα, μαύρο που έχει καφέ υπόχρωμα και μαύρο που έχει πράσινο υπόχρωμα.

perylene

 Το perylene μαύρο στην πάνω εικόνα έχει πράσινο υπόχρωμα.

Το υπόχρωμα πολλές φορές μας βοηθάει στην σωστή ανάμειξη χρωμάτων προς αποφυγή λασπώματος των χρωμάτων. To υπόχρωμα οποιουδίποτε χρώματος γίνεται περισσότερο εμφανές όταν το χρώμα χρησιμοποιείται σε σύγκριση με άλλα χρώματα τις ιδίας οικογένειας. Βάλτε οποιοδήποτε χρώμα δίπλα από ένα άλλο χρώμα τις ίδιας οικογένειας (ένα κόκκινο διπλά σε ένα άλλο κόκκινο) και θα δείτε τις διαφορές τους. Παρόλο που ανήκουν στην ίδια οικογένεια χρωμάτων (Hue), θα δείχνουν διαφορετικά.

Τις περισσότερες φορές οι εταιρείες δίνουν μόνο την θερμοκρασία του υποχρώματος δηλαδή λένε “με θερμό υπόχρωμα”.

Το υπόχρωμα να είστε σίγουροι ότι θα παίξει ρόλο στο αποτέλεσμα του έργου σας. Θα πρέπει να το λάβουμε υπ’ όψιν μας και αυτό σαν χρώμα όταν διαφέρει έντονα από το αρχικό χρώμα (mass tone) ιδιαίτερα σε λαζούρες γιατί κατά την αραίωση θα φανεί έντονα το υπόχρωμα. Η σύγκρουση μεταξύ χρώμα και υπόχρωμα, είναι συχνά η αιτία που ένας τέλειος συνδυασμός χρωμάτων δεν λειτουργεί αρμονικά.

Τελειώνοντας με τα χρώματα, στη συνέχεια θα μπούμε σε θεωρεία χρώματος αρχίζοντας από τον κλασικό παραδοσιακό χρωματικό κύκλο τριών χρωμάτων και βήμα – βήμα τον αναλύουμε, τον βελτιώνουμε παρουσιάζουμε τις διαστάσεις του χρώματος που αγνοεί ο συγκεκριμένος κύκλος και τοποθετούμε τις χρωστικές πάνω σε αυτόν. Δίνεται η παρασκευή “ generic” χρωματικού μαύρου ώστε να μπορούμε να σκουρύνουμε τα χρώματα χωρίς να λασπώνουν.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s